arrow-downaustriabelgiumcorporateczechdenmarkfinlandfrancegermanygreeceirelanditalynetherlandnorwaypolandportugalspainswitzerlandukbefreecarboxcarclouddrivaliae-goeplushareflexrentmobilitystoremenupictogramright-longfacebookinstagramlinkedinusersweden

Aktuality Vše o operativním leasingu

Drivalia TCO Index 2025: Elektrický pohon už se vyplácí u většiny kategorií aut

3 minuty čtení
Sdílet
TCO_illustrative_blog.png

Elektrické vozy se stávají ekonomicky nejvýhodnější volbou ve většině automobilových segmentů, konkrétně v 9 z 12 sledovaných. Celkové náklady na jejich provoz jsou však u elektromobilů velmi závislé na konkrétních podmínkách. Nejvíce tak ušetří ti řidiči, kteří mají možnost nabíjet své vozidlo pohodlně doma nebo v práci.


Celkové náklady na vlastnictví a provoz elektromobilů jsou ve většině automobilových segmentů nižší než u srovnatelných konvenčních vozů se spalovacím motorem. Vyplývá to z nejnovějšího vydání každoroční analýzy leasingové společnosti Drivalia.

Podle studie Drivalia TCO Index 2025 je elektromobil nejekonomičtější volbou v devíti z dvanácti sledovaných tříd. V roce 2024 to platilo pro pět segmentů a v roce 2022 pouze pro jeden.

„Lze konstatovat, že pokud jde o celkové náklady na provoz, elektromobily už jsou dnes konkurenceschopné napříč téměř celým automobilovým spektrem,“ říká autorka studie Jana Faltová, business performance manager společnosti Drivalia Lease Czech Republic.

Ve všech dvanácti kategoriích zaznamenal průzkum meziroční snížení TCO elektrických aut ve vztahu k TCO konvenčních vozidel. Oproti loňské analýze došlo k největší změně v segmentu SUV-C1, kam patří například vozy Peugeot 3008, Hyundai Tucson a také konvenční model Škoda Karoq a jeho elektrický ekvivalent Škoda Elroq.

Zatímco loni v tomto segmentu vycházelo TCO elektromobilů o 12 % vyšší než u vozů se spalovacím motorem, letos se výpočet přehoupl ve prospěch čistě elektrických vozidel. Zatímco měsíční provoz čistě elektrických modelů v této kategorii nyní přijde na 22 800 korun, v případě benzinových verzí vychází na 25 700 korun a u naftových variant na 25 900 korun.

Drivalia ve své analýze sleduje 150 modelů. Do srovnání zahrnuje náklady na čtyřletý operativní leasing s komplexními službami a s průměrným ročním nájezdem 30 tisíc kilometrů. Při výpočtu spotřeby vychází z oficiálních údajů výrobců bez zohlednění případných slev, ceny paliv a elektřiny přebírá z průběžně aktualizované vyhlášky pro cestovní náhrady ministerstva práce a sociálních věcí.

„Je třeba upozornit, že naše výpočty vycházejí z modelových příkladů. V případě elektromobilů je TCO velmi závislé na konkrétních podmínkách provozu daného vozu. Týká se to hlavně ceny elektřiny využívané pro nabíjení, která se může výrazně lišit. Nejvíce ušetří řidiči, kteří mohou nabíjet doma nebo v práci. Připlatí si naopak ti, kdo jsou odkázáni na rychlé veřejné nabíjecí stanice,“ konstatuje Jana Faltová.

Na TCO má vliv také reálná spotřeba vozu, která je závislá na stylu jízdy a povětrnostních podmínkách, ale třeba i délka čekání na náhradní díly v případě opravy, kdy uživatel musí využívat náhradní vozidlo.

Studie potvrdila také další trendy: Je patrné, že výhodnost elektromobilu roste s počtem najetých kilometrů. V porovnání s adekvátními konvenčními vozy vycházejí elektrické modely nejvýhodněji v luxusních kategoriích. Stále platí, že elektromobily mají vyšší pořizovací cenu, ale nižší provozní náklady. Zároveň dochází k postupnému přibližování cen elektrických a konvenčních nových osobních automobilů. Podle Drivalie bude tato tendence pokračovat, proto bude elektrických aut na silnicích přibývat.

Zákaznická flotila Drivalie v České republice nyní zahrnuje 32 tisíc vozidel, elektrický pohon má přibližně 1500 z nich. Podíl elektrických aut přitom neustále narůstá – na nových objednávkách vozidel se aktuálně podílejí více než jednou desetinou.

 

Celkové náklady na vlastnictví (TCO) čistě elektrických vozidel (BEV) ve vztahu k TCO konvenčních aut podle jednotlivých segmentů automobilů

TCO_24-25_graf.jpg

 100 % = TCO konvenčních vozidel

 

Příklady konkrétních modelů z jednotlivých sledovaných segmentů

TCO-modely_tabulka.jpg

 

Podíl jednotlivých položek na celkovém TCO

TCO_podíl_graf.jpg

 BEV – čistě elektrické modely, PHEV – plug-in hybridy

zdroj: Drivalia

Závěrem

Drivalia patří společnosti CA Auto Bank S.p.A., což je univerzální banka stoprocentně vlastněná Crédit Agricole Personal Finance & Mobility, která působí jako nezávislý a multibrandový hráč v oblasti financování a leasingu vozidel a v sektoru mobility. Poskytuje kompletní řadu úvěrových a nájemních řešení i pojišťovacích služeb. Úvěrové produkty, leasingy či pronájmy i financování mobility poskytované CA Auto Bank jsou speciálně navrženy pro prodejní sítě, soukromé zákazníky i firemní flotily. CA Auto Bank má zastoupení v 18 evropských zemích a také v Maroku s celkovým počtem více než 2600 zaměstnanců. Prostřednictvím značky Drivalia poskytuje celou sadu řešení: od sdílení elektromobilů až po inovativní předplatné a pronájem automobilů na nejrůznější dobu.

 

Drivalia se zabývá mobilitou ve všech jejích aspektech a poskytuje inovativní plány, které kombinují flexibilitu, digitální využití, přístup na vyžádání a udržitelnost. V červnu 2019 spustila Mobility Stores, fyzické prodejny, kde mají zákazníci přístup ke všem službám společnosti. S otevřením prvního zcela elektrifikovaného Mobility Store na letišti Torino Caselle v roce 2020, po němž následovalo mnoho dalších, se Drivalia stala klíčovým operátorem také v oblasti udržitelné mobility. Díky více než 1900 nabíjecím stanicím instalovaným ve všech prodejnách má Drivalia ve skutečnosti největší soukromou síť nabíjecích stanic v Itálii. Projekt elektrifikace pokračuje i v dalších evropských zemích, ve kterých Drivalia působí.

 

Více informací: www.ca-autobank.com, www.drivalia.com

 

Kontakt pro média: Pavel Hálek, tel. 602 346 551, e-mail: halek@medialni.cz