arrow-downaustriabelgiumcorporateczechdenmarkfinlandfrancegermanygreeceirelanditalynetherlandnorwaypolandportugalspainswitzerlandukbefreecarboxcarclouddrivaliae-goeplushareflexrentmobilitystoremenupictogramright-longfacebookinstagramlinkedinusersweden

Aktuality

Auta na vodík: další významný krok na cestě k bezemisní dopravě?

3 minuty čtení
Sdílet
Hydrogen_Cars_blog-image.jpg

Čas běží a rok 2030, kdy v mnoha evropských zemích bude platit zákaz automobilů se spalovacím motorem, se blíží. Na trh naštěstí přichází široká škála zajímavých elektromobilů poháněných baterií v různých cenových kategoriích. Jsou tu ale také automobily s vodíkovým palivovým článkem. Jak si vlastně tento alternativní pohon šetrný k životnímu prostředí vede? Přinášíme náš pohled na nejzásadnější výhody i nevýhody.


Začněme krátkým představením samotného vodíku

Vodík je nejjednodušší a nejlehčí prvek, který se skládá pouze z jednoho protonu (kladně nabité částice) a jednoho elektronu (záporně nabité částice). Vodík je plyn bez barvy a bez zápachu, který nezpůsobuje korozi ani oxidaci, není radioaktivní, karcinogenní ani toxický. Lze ho získat rozkladem vody pomocí elektrického proudu, přičemž se uvolňuje kyslík (O) a právě vodík (H2). Tento proces může probíhat také obráceně, takže slučováním vodíku s kyslíkem lze získat elektřinu. Jako vedlejší produkt vzniká voda. Při takovémto použití vodíku se tedy neuvolňuje žádný oxid uhličitý (CO2), a proto je tento prvek optimální alternativou pro bezemisní dopravu.

Jak funguje automobil s vodíkovým palivovým článkem?

Stejně jako „obyčejný“ elektromobil s baterií má také auto s vodíkovým palivovým článkem elektromotor. Rozdíl je v tom, že u vodíkového auta je baterie poměrně malá, a navíc je tu nádrž na vodík a palivový článek. V něm probíhá elektrochemický proces, při kterém se vodík slučuje s kyslíkem a vzniká voda. Takto vyrobená elektřina dobíjí baterii a čistá voda odchází ve formě vodní páry.

Mohou se vodíková auta prosadit jako alternativa k elektromobilům?

Porovnali jsme některá fakta charakterizující vodíková auta s tím, co platí pro elektromobily poháněné baterií a dále také pro benzinová a naftová auta. Chtěli jsme zjistit, jestli auta na vodík představují vážnou konkurenci.

Začněme výhodami. Už víme, že při provozu aut na vodík nevznikají žádné emise. Další velkou předností je, že tankování probíhá podobně jako plnění nádrže na LPG. To znamená, že na rozdíl od relativně dlouhé doby nabíjení elektromobilů poháněných baterií lze s vodíkovým vozem pokračovat v jízdě během několika minut. Také dojezd je u většiny těchto aut delší než u běžných elektromobilů.

Nicméně i přes uvedené výhody se tato technologie zatím rozšiřuje jen pomalu, což například znamená, že ve velké části Evropy je síť čerpacích stanic na vodík poměrně řídká. A to samozřejmě působí problémy. Je to vlastně klasická otázka, zda bylo dřív vejce, nebo slepice: když je málo aut na vodík, nevyplatí se stavět čerpací stanice. A také obráceně: když je málo čerpacích stanic, není pořízení auta na vodík výhodné. Zatímco tedy v segmentu bateriových elektromobilů je na výběr stále více modelů, je nabídka vodíkových vozů alespoň prozatím jen velmi omezená. Nejrozšířenější jsou modely Hyundai Nexo a Toyota Mirai.

Dalším problémem jsou náklady. Technologie využívající vodík jako palivo v dopravě je poměrně nová a leasingové společnosti nemají jasnou představu o zbytkové hodnotě automobilu. Měsíční splátky leasingu jsou proto ve srovnání s elektromobily na baterii nebo auty se spalovacím motorem v mnoha zemích relativně vysoké. Na druhou stranu lze uplatnit různá daňová zvýhodnění, což může leasing vodíkových aut zatraktivnit.

Někteří odborníci si také myslí, že vodík v kombinaci s palivovým článkem se ideálně hodí pro těžkou nákladní dopravu (například nákladní automobily, vlaky a lodě) a pro průmyslové aplikace, které vyžadují teplo i elektřinu.

Patří budoucnost vodíku?

Vodíkové kolegium Hydrogen Council, což je globální iniciativa energetických, dopravních a průmyslových společností, předpovídá, že do roku 2050 může vodík po celém světě pohánět více než 400 milionů osobních automobilů, přibližně 20 milionů nákladních automobilů a 5 milionů autobusů.

Otázka budoucnosti mobility je pro společnost LeasePlan extrémně zajímavá, a proto budeme vývoj v oblasti vodíkových automobilů i nadále sledovat. Pokud se chcete o autech s vodíkovým palivovým článkem dozvědět více nebo se jedním takovým dokonce projet, kontaktujte pobočku LeasePlan ve své zemi.