arrow-downaustriabelgiumcorporateczechdenmarkfinlandfrancegermanygreeceirelanditalynetherlandnorwaypolandportugalspainswitzerlandukbefreecarboxcarclouddrivaliae-goeplushareflexrentmobilitystoremenupictogramright-longfacebookinstagramlinkedinusersweden

Aktuality

Co je nového v autonomním řízení?

4 minuty čtení
Sdílet
Woman sitting in back of car looking out the window - in city.jpg

Samostatně řízená vozidla, která byla kdysi v oblasti sci-fi, by se mohla brzy dostat na silnice. Trh s autonomními vozidly (AV), částečně podnícený celosvětovou pandemií, v roce 2021 zrychlil a zaznamenal nebývalou úroveň investic a technologického pokroku. V tomto blogu se podíváme na to, co je právě teď hnací silou odvětví AV a co můžete očekávat v příštím roce a v letech následujících.


Co je autonomní řízení?

Konkrétně existuje pět úrovní autonomního řízení:

  • **Úroveň 1 **
    Řidič má i nadále kontrolu nad řízením, ale asistenční systém (např. tradiční tempomat) mu může pomoci s rychlostí, akcelerací a brzděním.
  • Úroveň 2
    Řidič se může odpojit od některých funkcí řízení, jako je ovládání volantu, akcelerace, vzdálenost vozidla, brzdění a rychlost (např. u adaptivních tempomatů), ale stále musí dávat pozor a být připraven zasáhnout.
  • Úroveň 3
    V ideálních podmínkách na silnici (např. na víceproudých dálnicích se středovým dělícím pásem) může řidič vykonávat jiné činnosti, zatímco systém přebírá částečnou nebo úplnou kontrolu, podobně jako systém AutoPilot společnosti Tesla a AI Traffic Jam Pilot společnosti Audi.
  • Úroveň 4
    Vozidlo se může samo řídit na dálnicích nebo (některých) městských ulicích bez zásahu řidiče (např. služba Waymo společnosti Google pro přepravu osob v USA). V nebezpečných podmínkách jsou tato vozidla naprogramována tak, aby zaparkovala na bezpečném místě a/nebo předala řízení zpět řidiči/ operátorovi dálkově ovládajícímu řízení.
  • Úroveň 5
    Vozidlo řízené pokročilým systémem umělé inteligence dokáže řídit samo za jakýchkoli podmínek a nevyžaduje žádnou lidskou interakci. I se současnými technologiemi je plnohodnotné autonomní vozidlo nesmírně komplikované a bude dosažitelné až v (blízké) budoucnosti.

Regulace autonomního řízení

Samostatné řízení zní jistě dobře, ale je to povoleno? Od ledna 2021, kdy Evropská hospodářská komise OSN (EHK OSN) schválila nové předpisy, které umožňují používání automatického asistenta pro udržování v jízdním pruhu na veřejných komunikacích, se vlády předhánějí v přijímání nových předpisů týkajících se AV. Od té doby Německo, Japonsko a Velká Británie oficiálně schválily podmíněné “spuštění z očí” na 3. úrovni AV na veřejných komunikacích a očekává se, že další evropské země přijmou podobnou legislativu v roce 2022. Očekává se, že Německo se stane první zemí, která přijme nové zákony o autonomním řízení 4. úrovně.

AV ve světě

Události kolem AV ve světě se zrychlují. V současné době probíhá po celém světě nespočet pilotních projektů AV a každým dnem přibývá akvizic, partnerství a konsorcií. Mezi ty nedávné patří akvizice Zooxu společností Amazon, koupě AV divize společnosti Uber společností Aurora a akvizice AV divize společnosti Lyft společností Toyota. Existuje také nové konsorcium Autonomous Vehicle Computing Consortium, které tvoří přední výrobci automobilů, výrobci čipů a dodavatelé, včetně společností ARM, Bosch, Continental, Denso, GM, Toyota, Nvidia a NXP. I když existují podobnosti, existuje také mnoho rozdílů v tom, jak jednotlivé země přistupují k AV technologiím. V Evropě se zdá, že v popředí zájmu je hromadná mobilita, kde se partnerství veřejného a soukromého sektoru zaměřují na vývoj autonomních přepravních vozidel. V Číně, která je předním světovým vývojářem v této oblasti, se pozornost soustředí na umělou inteligenci. Američtí technologičtí giganti se mezitím zaměřují na aplikace, jako jsou robotické taxi, dodávky na poslední míli a nákladní dopravu.

V letošním roce se očekávají významná uvedení autonomních vozů (AV) na trh

Mezi nejdiskutovanější novinky v oblasti AV, které budou uvedeny na trh v roce 2022, patří nové vozy značek Mercedes, Volvo a Ford. Mercedes-Benz třídy S v roce 2022 tvrdí, že je prvním AV třetí úrovně s funkcemi samořízení bez použití rukou. Tento nový vůz s vlastním samořídícím systémem Drive Pilot může v současné době jezdit sám pouze po německých dálnicích a pouze rychlostí do 60 km/h. Volvo mezitím ještě letos představí svou novou funkci autonomního řízení bez použití rukou a očí úrovně 3. Nazývá se Ride Pilot a využívá snímač Luminar Iris LiDAR a také osm kamer, 16 ultrazvukových senzorů a pět radarů, které softwaru umožňují vyhodnocovat hloubku. Bude nabízena jako výbava za příplatek nového elektrického SUV této automobilky. Ford uvádí na trh systém Bluecruise 2. úrovně, který využívá geografické zaměření a mapy dostupnosti prostřednictvím platformy HERE, takže řidiči mohou aktivovat technologii samořízení v bezpečných oblastech na 1,6 milionu km dálnic v USA a Kanadě.

What's next?

Díky rychlému technologickému pokroku se urychluje vývoj samostatně řízených automobilů. Předpokládá se, že do roku 2030 dosáhne celosvětový trh s AV vozidly hodnoty 1,75 bilionu eur - to znamená, že na světových silnicích bude jezdit 58 milionů samořiditelných vozidel! Ve společnosti LeasePlan se vždy zajímáme o inovace v odvětví mobility a budeme i nadále sledovat trendy v oblasti autonomního řízení.

Zdroje:

Autoevolution: The five levels of autonomous driving explained**

**Gizmo China: Volvo to debut Ride Pilot autonomous driving feature in California later this year

Car & Driver: Mercedes Drive Pilot Level 3 Autonomous System to Launch in Germany

Here 360: The road to hands-free: automated driving trends for 2022

Tech HQ: The state of the autonomous vehicle space heading into 2022