arrow-downaustriabelgiumcorporateczechdenmarkfinlandfrancegermanygreeceirelanditalynetherlandnorwaypolandportugalspainswitzerlandukbefreecarboxcarclouddrivaliae-goeplushareflexrentmobilitystoremenupictogramright-longfacebookinstagramlinkedinusersweden

Aktuality

Důležitost dat jako strategických aktiv

3 minuty čtení
Sdílet
Aerial shot - highways from above.jpg

Data jsou klíčovým prvkem pro digitální transformaci organizací, která umožní digitální inteligenci a nové obchodní modely. Vedle všeobecného nadšení kolem velkých dat a umělé inteligence (AI) existuje jen málo praktického know-how o vizi transformace podnikatelské inteligence v inteligentním podnikání.


Tekin Mentes: Head of Enterprise Information Management, LeasePlan

Vizionářské společnosti pochopily obchodní pravidla nového světa

Začaly považovat data za strategické aktivum a postavily na nich svůj obchodní model

Datové aktivum je výraz, který se začal používat zhruba před 10 až 15 lety. V té době si jen několik společností uvědomovalo, jak mohou data změnit podnikání a vytvářet hodnotu pro organizace. Tyto společnosti investovaly do technologií a dokonce vytvářely vlastní technologie, aby si vybudovaly datová aktiva. Po letech se to vyplatilo. Tento jev vedl ke vzniku datové ekonomiky a konceptu monetizace dat. Čím větší je ekosystém, tím větší hodnotu má na trhu s daty. V čele této hry stojí společnosti Google, Amazon, Facebook a v poslední době i Alibaba.

K vytvoření kultury založené na datech je nutná změna napříč společnostmi

V současné době technologie pokročily a data jsou k dispozici, ale společnosti se stále snaží svá data zpeněžit, a dokonce se jim nedaří budovat svá datová aktiva. Datové výzvy, kterým společnosti čelí, jsou:

  • Starší technologie, často decentralizované a nepropojené
  • Oddělené organizační struktury a obchodní procesy
  • Pochopení toho, že data neslouží jen k reportování, ale i k vytváření nových obchodních modelů

Společnosti čelí potřebě změny, aby vytvořily kulturu založenou na datech a proměnily tak datová aktiva v proces vytváření nových produktů a služeb. Aby bylo možné využívat propojená, rychlá a sdílená data, která rychle vrátí investice do vývoje, je třeba zpochybnit staré technologie a provozní modely.

Znát své výzvy je důležité, ale jak je řešit? Začněte tím, že data budete považovat za strategické aktivum

Považovat data za strategické aktivum a vybudovat centralizovanou a sdílenou datovou platformu je klíčové pro získání hodnoty, získání konkurenční výhody a pro to, stát se organizací řízenou daty. Tento přístup umožní společnostem rychle a postupně digitalizovat procesy a využívat datový ekosystém, čímž se jim otevře svět nových možností. Organizace budou také muset vytvořit moderní, perspektivní strategii zaměřenou na samotná data, a nikoli pouze na technologii. To zahrnuje zajištění toho, aby data:

  • Nebyla nikdy oddělená a vždy přístupná na správném místě dle potřeby
  • Byla vždy dostupná a snadno sdílená
  • Mohla být využívána jak reportovacími řešeními, tak pokročilými analytickými nástroji k vytváření inteligentních aplikací

Vyvážená datová strategie: vyvážení ofenzivy a kontroly v jedné strategii

Některé společnosti, které chtějí co nejlépe využít tuto neuvěřitelnou datovou příležitost, se mohou dostat do pasti, kdy provádějí kompletní ofenzivní datovou strategii a zanedbávají kontrolu svých datových aktiv, což nakonec vede k neúspěchům v jejich datových cestách. Jinými slovy, při vytváření nových datových produktů a služeb by společnosti neměly dělat kompromisy při zavádění řádných služeb správy dat (např. správa dat, správa metadat, bezpečnost, ochrana osobních údajů). Protože nečistá a neúplná data jsou velkou překážkou při vytváření efektivních řešení a správa dat je nutná pro zachování a šíření hodnoty dat.

Jak měníme data na obchodní hodnotu

Agent pro kontrolu nákladů s umělou inteligencí Alex

Ve společnosti LeasePlan chápeme význam a výhody, které mohou data přinést našemu podnikání a našim klientům. V současné době vyvíjíme ML (Machine Learning) modely pro automatizaci procesu kontroly nákladů na opravy, údržbu a pneumatiky. Na základě historických informací o údržbě dokáže náš agent s umělou inteligencí Alex "předpovědět", zda by měl být příchozí požadavek na údržbu automaticky schválen, nebo zda je třeba provést ruční kontrolu. Obchodní hodnota je dosažena zvýšením míry automatického schvalování. Výsledkem je méně manuální práce specialistů údržby a kratší doba čekání pro naše zákazníky v servisu.

Inteligentní podnikání prostřednictvím spolupráce

A konečně, vytvoření procesu "společného vytváření hodnot", který podporuje trvalou spolupráci mezi podnikem a datovou organizací, je nezbytným předpokladem úspěchu na cestě k datům. Mít datovou strategii sladěnou s obchodní strategií a multifunkčními týmy vede k úspěšné spolupráci.