arrow-downaustriabelgiumcorporateczechdenmarkfinlandfrancegermanygreeceirelanditalynetherlandnorwaypolandportugalspainswitzerlandukbefreecarboxcarclouddrivaliae-goeplushareflexrentmobilitystoremenupictogramright-longfacebookinstagramlinkedinusersweden

Aktuality

Klíčové trendy v automobilovém odvětví v roce 2021

3 minuty čtení
Sdílet
City at night - Paris.jpg

Časopis The Economist ve svém článku „Industries in 2021” zveřejnil trendy a předpovědi pro rok 2021 – a to i pro automobilový průmysl. Zde jsou čtyři nejvýznamnější trendy, které očekáváme v tomto roce.


1. Budoucnost je elektrická

The Economist očekává, že díky vládním pobídkám, prosazování přísnějších emisních limitů a díky uvedení nových modelů vzroste celosvětový prodej elektromobilů v roce 2021 o 37% na 3,4 mil. kusů - přesto budou i nadále elektromobily představovat pouhá 4% celosvětového objemu prodeje automobilů. (ii)

Nicméně v Číně se dotace na elektromobily pomalu snižují, zejména u dražších automobilů, zatímco zpoždění v zavádění nižších emisních norem snižuje tlak na výrobce automobilů, aby přecházeli v plném rozsahu na výrobu elektromobilů. Jsou tu však i dobré zprávy – v USA by se mohly po zvolení prezidenta Bidena obnovit plné daňové úlevy na elektromobily.

Prodej vozidel s naftovým motorem bude dále klesat, přičemž vlády hladové po daňových příjmech budou pravděpodobně dále zvyšovat daně z pohonných hmot a emisí. (iii)

2. Vyšší prodeje užitkových vozidel

Růst prodeje užitkových vozidel, který je podporovaný rozmachem e-shopů, překoná tempo růstu osobních vozidel. Letos se má zvýšit prodej užitkových vozidel o 16% (kdežto osobní automobily porostou o 15%).(iv) Nízké úrokové sazby a atraktivní dohody o financování rovněž podpoří oživení v Číně a na dalších významných trzích.

Boom online nakupování a nárůst dodávek na poslední chvíli povedou také k poptávce po elektrických užitkových vozidlech - což umožní stále více dodávek zboží s nulovými emisemi.

Dobrou zprávou je, že automobilky vyrábějí více elektrických užitkových vozidel než kdykoli předtím, takže v roce 2021 nebude žádná výmluva, aby nedošlo k výměně bílé dodávky za dodávku zelenou a aby každá dodávka měla nulové emise.

Mark Lovett
Head of Commercial Vehicles - LeasePlan

3. Obchodní bariéry a dovozní cla ovlivňují automobilovou výrobu

USA jsou připraveny uvalit přísná cla na automobilové díly dovážené z Číny, aby povzbudily výrobce automobilů k tomu, aby vyhledávali lokální dodavatele dílů. Zároveň se očekává, že Brexit negativně ovlivní britský automobilový průmysl, přičemž je nepravděpodobné, že by EU garantovala nulová cla pro automobily vyrobené ve Velké Británii s příliš velkým množstvím zahraničních komponentů. Kromě toho bude mít dopad na výrobu vozidel i celosvětový nedostatek polovodičů.

4. Digitalizace nabídne nové způsoby nákupu automobilů

V roce 2020 se téměř všechno přesunulo do světa online - od způsobu, jakým pracujeme a socializujeme se, až po způsob, jakým nakupujeme. Vzhledem k tomu, že řidiči v roce 2021 budou pravděpodobně opatrní s osobní návštěvou dealerství, bude nákup vozidel z domova využívanější více než kdy dříve. The Economist předpovídá, že „podíl online prodeje na celkovém trhu s novými automobily vzroste v roce 2021 na 10%, oproti odhadu před pandemií ve výši 5%.” (vi)

Kompletní report “Industries in 2021” časopisu The Economist si můžete stáhnout zde.

What's next?

Ve společnosti LeasePlan budeme i nadále sledovat nabídku nových vozidel a změny v automobilovém a mobilním odvětví. Společně s týmem odborníků společnosti LeasePlan, kteří se specializují na náročnou dynamiku dnešního a zítřejšího trhu s mobilitou, jsme odhodláni zajistit, abychom se dokázali přizpůsobit neustále se měnící situaci, aby naši zákazníci byli co nejvíce mobilní. Požádejte svou kontaktní osobu v LeasePlanu o další informace nebo podporu.

**Zdroje
  • *(i) https://www.eiu.com/public/topical_report.aspx?campaignid=industries2021
  • (ii) The Economist – Industries in 2021 – str. 5 (iii) ACEA: 2020 nové registrace osobních vozidel s naftovým motorem v EU+EFTA klesl z 4.8m na 3.1m, tj. o 35.2%
  • (iv) The Economist – Industries in 2021 – str. 3 (v) Mobility insights report 2020
  • (vi) The Economist – Industries in 2021 – str. 7*