arrow-downaustriabelgiumcorporateczechdenmarkfinlandfrancegermanygreeceirelanditalynetherlandnorwaypolandportugalspainswitzerlandukbefreecarboxcarclouddrivaliae-goeplushareflexrentmobilitystoremenupictogramright-longfacebookinstagramlinkedinuser

Aktuality

V hlavní roli auto

4 minuty čtení
Sdílet
Futuristic car.jpg

Myšlenka, že by automobil mohl mít ve filmu podobně důležitou roli jako herec, se může zdát na první pohled šílená. Jenže když se zamyslíte, určitě si na pár případů vzpomenete, a nemusíte se přitom omezovat jen na animované disneyovky s Bleskem McQueenem. Fungoval by například Bullittův případ bez ikonického zeleného Mustangu GT 390? Mohli by protagonisté Svěrákovy Jízdy brázdit jižní Čechy v něčem jiném než ve staré Mazdě s uříznutou střechou? Podobně zásadních automobilů je kinematografie plná a některé z nich se trvale zapsaly do historie jak filmové, tak motoristické.

Text: Jiří Holubec


Aston Martin DB5

Není dost dobře možné psát o filmových autech a nezmínit aspoň jeden z vozů Jamese Bonda. Za šest desítek let fungování téhle franšízy seděl agent 007 za volantem spousty značek od Alfy Romeo po VAZ. Žádný z jeho vozů se ale nestal takovým kultem jako stříbrošedý Aston Martin DB5, do kterého Bond zasedl hned v prvním filmu Goldfinger. Britský krasavec je uměleckým dílem sám o sobě. Přidejte mu beranidlo v nárazníku, kulomety, vystřelovací sedadlo, chrliče kouře a oleje a navigační systém z dílny mechanika Q, za volant posaďte Seana Conneryho a máte nehynoucí legendu. O tom, jakou popularitu dobrodružná série automobilce přinesla, svědčí fakt, že poptávka po modelu DB5 od 60. let dodnes v podstatě neklesla.

Pontiac Trans Am

Polda a bandita (Smokey and the Bandit) je u nás méně známý, ale o to zásadnější film, ve kterém se dva řidiči – Bandit (Burt Reynolds) a Snowman (Jerry Reed) – řítí americkými dálnicemi s nákladem pašovaného piva. Zatímco Snowman řídí kamion, Bandit mu „čistí“ cestu a odvádí pozornost policie v Pontiacu Trans Am 1977. Celý děj se v podstatě skládá z jedné velké automobilové honičky, kde černo-zlatý Trans Am řeže zatáčky, skáče přes propadlé mosty a dovádí šerifa jménem Buford T. Justice k naprostému šílenství. Film režíroval kaskadér a kamarád Burta Reynoldse Hal Needham (podle jejich vztahu mimochodem napsal Quentin Tarantino postavy Ricka Daltona a Cliffa Bootha do svého filmu Tenkrát v Hollywoodu).

Mustang GT 390

Filmoví fandové se často přou o nejlepší automobilovou honičku v dějinách kinematografie. Asi největším favoritem je dvanáctiminutová scéna z Bullittova případu (Bullitt), kdy detektiv Frank Bullitt pronásleduje svým Mustangem GT padoucha v Dodge Chargeru strmými silnicemi San Francisca. Se Stevem McQueenem za volantem samozřejmě vypadá každé auto o hodně líp, za svůj drsný půvab ale GT 390 vděčí především produkční improvizaci. Pro účely natáčení měli totiž filmaři k dispozici Mustangy dva, které ale dorazily od dealera v odlišných úpravách. Aby byly v různých záběrech k nerozeznání, musel je šéfmechanik Max Balchowsky očesat doslova na kost.

Dodge Charger 1968–1970

V Bullittovi sice Dodge Charger podlehl Mustangu GT, v reálu by ale poměr sil pravděpodobně vyzněl opačně. I co do zářezů v kinematografii má tahle americká klasika s přehledem navrch. Na svém kontě má tak ikonické role, jako je „General Lee“ z kultovního sedmdesátkového seriálu Mistři hazardu (The Dukes of Hazzard), zahrál si s Peterem Fondou ve filmu Dirty Mary Crazy Larry a Quentin Tarantino do něj posadil Kurta Russella v trashovém Autu zabiják (Death Proof). Výčet rolí Chargeru by ale nebyl úplný bez prvního dílu nekonečné série Rychle a zběsile (The Fast and the Furious), kde mu Vin Diesel v souboji s Toyotou Supra Paula Walkera pálí pneumatiky a zároveň ho staví „na zadní“.

Plymouth Fury 1958

Jestli hledáte film, ve kterém auto doslova hraje jednu z hlavních rolí (a Transformeři vám připadají hloupí) určitě sáhněte po Christine. Film je natočen podle románu Stephena Kinga a Christine není dívka, ale zlým duchem posedlý Plymouth Fury. Premisa se může zdát trochu divná, ale pod režijním vedením mistra hororu Johna Carpentera je vraždící automobil na plátně opravdu děsivý. Hodně tomu napomáhají praktické speciální efekty, díky kterým se Christine dokáže sama zregenerovat i po nejtěžších haváriích.

Škoda 110 Super Sport

Když jsme narazili na hororový žánr, nemůžeme nezmínit jeden z nejzvláštnějších snímků české kinematografie. Film Upír z Feratu natočil podle povídky Josefa Nesvadby Juraj Herz, hudbu složil Petr Hapka a v hlavní roli si v něm zahrál (Jiří Menzel i Dagmar Veškrnová prominou) mladoboleslavský prototyp Škoda 110 Super Sport. Pravděpodobně nejkrásnější škodovka v historii vzbudila přímo poprask na bruselském autosalonu v roce 1972 a o sporťák s futuristickou vyklápěcí kapotáží byl u nás i v zahraničí obrovský zájem. Komunističtí plánovači proto samozřejmě rozhodli, že ho pošlou k ledu, a vůz dodnes existuje v jediném exempláři.

V hlavni roli auto.jpg

Foto NFA

Mustang Shelby GT500 1967

Ferat uváděl své řidiče a řidičky do sexuální extáze, Eleanor v nich budila emoce poněkud složitější. Jméno se poprvé objevilo v kultovním filmu 60 sekund (Gone in 60 Seconds), který v roce 1974 napsal, zprodukoval, zrežíroval, odehrál a odřídil automechanik, obchodník a kaskadér Henry „Toby“ Halicki. Scénář je jednoduchý – během jednoho dne musí hlavní hrdina ukrást 48 automobilů, včetně supersilného Fordu Mustang přezdívaného Eleanor. V díle proslulém čtyřicetiminutovou honičkou ulicemi L.A. zničil Halicki skoro sto aut (naštěstí vlastnil vrakoviště a odtahovou službu) a také vlastní zdraví. Při závěrečném skoku za volantem Eleanor si vážně poranil páteř a trvale pak kulhal. Při natáčení pokračování v roce 1989 došlo k ještě vážnější nehodě, která ho bohužel stála život.

Problémy s bezpečností

Zatímco v minulosti museli technici pro účely natáčení auta posilovat a přidávat bezpečnostní prvky, dnes mají problémy přesně opačné. Moderní vozy jsou totiž tak nabité bezpečnostními opatřeními, že s nimi nic nezmůže ani sebeagresivnější kaskadér. Když studio Marvel natáčelo honičku ve filmu Černý Panter (Black Panther), musela Toyota zároveň s Lexusem 500 F Sport poslat i firemního programátora, aby přepsal zabezpečovací algoritmy palubního počítače a auto se mohlo před kamerou trochu hýbat. Ten samý problém řešila produkce i u natáčení Baby Drivera. Na plac musel být povolán programátor z Daimleru, aby vypnul bezpečnostní systémy Mercedesu třídy S. Ne proto, aby ve scénách mohl konkurovat starému Subaru WRX STi, ale aby s ním Kevin Spacey mohl vůbec do něčeho narazit.